tiistai 30. joulukuuta 2014

Sitä saa mitä tilaa

Taloussanomien haastattelema kaupunkisuunnittelija ja -tutkija Leo Kosonen on huolissaan kaupunkien keskustojen kauppojen hiljenemisestä ja haluaisi alkaa tukea keskusta-alueita lainsäädännöllä.

Jutun kommenttiosasto on 18 sivun pituinen, mutta jo ensimmäisellä sivulla on loistavia kommentteja siitä, että miksi keskusta-alueet autioituvat. Syy on siinä, että keskustoihin on vaivalloista, kallista ja hidasta kulkea. Ihmetellään päättäjien yksisilmäisyyttä, että ensiksi he ovat halunneet autottoman keskustan ja sitten ihmettelevät, kun jengi asioi automarketeissa, eikä keskustassa.

Tosi on.
Itse asuin koko elämäni alun sekä ison osan aikuisikäänikin pk-seudulla. Mutta sen sijaan, että olisin asunut kivasti sikakalliissa kaupunkikämpässä, mistä kivasti käppäilee Stockmannille, niin asuin huokeammin lähiössä. Olen asunut useassa lähiössä eri puolilla pk-seutua ja jokaisesta niistä keskustaan kulkeminen oli tervanjuontia ja hammastenkiristystä. Syynä juurikin liikenne. Julkinen liikenne keskusta-alueella on hanurista. Hirveä ryysis, kuuma, odottelua, odottelua, lisää odottelua. Kanna siinä nyt sitten ostoskasseja. Aikaakin kuluu helposti 3 tuntia. Voin vain kuvitella, miltä moinen tuntuisi, jos mukana olisi n määrä kersoja. Niin ja maksaakin ihan sikana. Kertalipulla kulkeminen Espoon puolelta Helsingin keskustaan yhdeltä aikuiselta maksaa edestakaiselta matkalta yhtä paljon kuin Onnibus-lippu Tampereelta Helsinkiin. Autolla kulkeminen keskustassa on vieläkin enemmän hanurista ja en mene autolla keskustaan, vaikka auto olisikin käytössä. Sen sijaan hurautan kauppakeskukseen, kuten Itikseen, Selloon tai Isoon Omenaan. Kerran laiskuuksissani hairahduin menemään työpäivänä keskustaan autolla ja oli siinä työpäivän päätteeksi ihmettelemistä, kun parkkimaksut olivat yhtä suuret kuin koko päivän palkka. Että kiitti vaan. Lisäksi on ihan hullua, että fillaroin Espoosta Helsingin keskustaan yhtä nopeasti kuin mitä kuljen sinne julkisilla.

Eräs Suomen ulkopuolella asuva henkilö kommentoi:
"Meillä täällä k-euroopassa on lauantaisin ilmainen pysäköinti. Keskustan ulkopuolella olevilta parkkipaikoilta on ilmaiset bussikuljetukset keskustaan. Työpaikan ilmaisella työmatkaan tarkoitetulla bussilipulla voi viikonloppuisin matkustaa kaksi henkilöä."
Jösses. Milloin Suomeen? Hahhah, no ei ikinä. Sen sijaan, että meidän kaupunkisuunnittelijamme löisivät viisaat päänsä yhteen, tarttuisivat härkää sarvinsa ja alkaisivat objektiivisesti kelailemaan, että mikä nyt ihan oikeasti mättää ja miksi tilanne on sellainen kuin se on, niin he katsovat kaikkea vihreiden lasiensa läpi, syyllistävät kansalaiset ja huutavat valtiota apuun tekemään uusia lakeja, säädöksiä ja direktiivejä.

Olen alkanut miettiä, että pitäisikö vaan suosiolla ottaa ja roudata omakin hanurinsa sinne k-eurooppaan.

4 kommenttia:

  1. Ehkä sinne keskustaan voisi jopa vaivautua jos siellä olisi jotain mitä ei niistä lähiöiden osto-onneloista saa, mutta tällä hetkellä (inhimillisesti julkisilla saavutettavalla) keskusta-alueella on ne ihan samat ketjuliikkeet mitä itiksessä ja jumbossakin on. Pysäköinti taas maksaa bussilipun verran tunnissa, joten omalla autolla ei oikein innosta lähteä. Lopputulos on että....ei ylipäänsä innosta lähteä.

    Se että keskustassa asuvat elättäisivät keskustan liikkeitä on myös kokolailla utopiaa. Helsinkiläisenä voisin perstuntumalta sanoa että leijonanosa keskustaseudun kämpistä on enemmän tai vähemmän persaukisilla junantuomilla jotka eivät aloita päiväänsä kuuden euron latella ja sen jälkeen lähde shoppailemaan. Pikemminkin syödään se kaurapuuro kotona ja sitten mennään ratikalla kouluun. Jos lähiöissä asuvat vakavaraiset eivät pääse autolla tuskattomasti keskustaan niin keskusta-alue tulee kärvistelemään entiseen tapaan. Suomessa on sen verran vähän niitä oikeasti rikkaita joilla on varaa asua keskustassa ja sen lisäksi kuluttaa että kävelykeskustat ja muut hörhöilyt olisi parempi jättää niihin vähän isompiin ja jopa oikeasti turisteja vetäviin kaupunkeihin.

    VastaaPoista
  2. Onnibus on outo juttu, kun kyyditsevät yleiseen hintatasoon nähden ilmaiseksi. Mitäköhän vilunkia he harjoittavat, vai onko hinnoissa tosiaan niin paljon ilmaa?

    VastaaPoista
  3. Jep. Joku tuon lehtijutun kommenteissakin mainitsee, että se ostovoimainen jengi todellakin asuu pääsääntöisesti lähiöissä ja heidän ei todellakaan ole kannattavaa lähteä keskustan lähellekään.

    Olen ihmetellyt Onnibusia itsekin. Mutta kaipa se porskuttaa, sillä matkustan kyseisellä virityksellä usein ja viime aikoina bussi on ollut joka kerta ihan täynnä. Lisäksi suosituimmat lähdöt ovat usein loppuunmyytyjä. Nettisivujensa mukaan myöskin ovat tilanneet 20 uutta bussia eli aikovat vielä laajentaakin aika rutkasti.

    VastaaPoista
  4. Onnibus varmaan porskuttaa siksi että vuoroja on vain ja ainoastaan niille suosituimmille väleille suosituimpiin aikoihin joten kun bussi on suunnilleen täynnä on homma kannattavaa halvemmillakin hinnoilla.

    Niinsanottuja normaalibussiyhtiöitä tämä arvattavasti korpeaa, koska he taas ovat sitoutuneet myös velvollisuuslinjoihin joilla ei pahemmin voittopussia pyöristetä ja nyt näiden aiemmin paremmin voittoa tuottaneiden linjojen asiakkaat istuvat onnibussissa.

    VastaaPoista

Kommenteissa on sallittua repiä asioita kappaleiksi, esittää kärkkäitä mielipiteitä, kysellä ns. tyhmiä tai hyvinkin henkilökohtaisia juttuja. Kommenteissa saa myös suuttua ja minusta saa olla sitä mieltä, että olen täysi kusipää. Kommenttiosastolla on kuitenkin kiellettyä heittäytyä alakoululaiseksi tai raivopäiseksi apinaksi. Tämä on asiablogi eli pidetään keskustelu asiallisena. Mikäli olet sitä mieltä, että olen täysi kusipää, niin sinulla tulee kommentissasi olla jotain muutakin sanottavaa. Huutelu ei hyödytä mitään muuta kuin huutelijan huutelun halua. Kommenteissa on lisäksi syytä välttää kiroilua ja muuta alatyylistä kielenkäyttöä ja turhaa provokaatiota. Siitä, että mikä on loppupeleissä asiallista ja mikä ei, päätän minä. Trollaajat ja perseilijät saavat matkalipun banaanisaarille.